söndag 22 juni 2008

I don't know who I am without you

... all I know is that I should

Midsommar spenderades med Emelie. Det blev sillätande (jag har äntligen lärt mig!), jordgubbstårtsätande, Tabu-spelande. Det fick bort lite tankar. Jag kunde koppla av den större delen av tiden. Skönt.

Jag fick låna en bok av Emelie, Mia Törnbloms bok som heter något med självkänsla. Jag har läst mer än halva, och jag blir inspirerad. Inspirerad till att jag faktiskt måste förändra min situation, förändra min syn på mig själv. Efter att bara ha läst några sidor förstår jag att det är min låga självkänsla som stjälper det för mig. Tankar som att jag inte är värd något, har på den senare tiden blivit allt vanligare hos mig. Jag är inte värd att vara tillsammans med någon, jag är inte värd att bli lyssnad på.

Hon skriver en väldigt bra liknelse, som jag inte tänkt på förut. Kondition är inget vi tar för givet, det är något som vi vet att vi måste träna upp och fortsätta träna för att bibehålla den. Den finns inte där för evigt för att vi har tränat några gånger. Likadant är det med självkänslan. Vi måste öva upp den, och när den börjar komma kan vi inte sluta för då sjunker den ju igen.

Jag låter som en nyfrälst kanske, men jag ska verkligen försöka att bibehålla hennes tankar i mitt huvud. Hon skriver om en s k Jag är bra-bok, där man varje dag ska skriva tre saker som är bra som man gjort eller är bra med sig själv, man ska skriva om vad man är tacksam för och så ska man skriva om saker man vill ha hjälp att klara av. Man övar då upp sig att dels hitta positiva saker som skett under dagen, att vara tacksam över det som man faktiskt har, samt att lasta av huvudet med tankar som snurrar innan man somnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar