söndag 18 november 2007

Allmän och litterär repetoar

Hur kan de vara mig till gagn när jag väljer litteratur i min undervisning? Well, I don't know. Jag har läst sidorna ett tiotal gånger, men jag kan inte riktigt komma på vad jag ska skriva. Jag ska dessutom skriva om författarens syn på de didaktiska frågorna i samband med litteraturläsningen i skolan. Plus att jag måste skriva om den boken som skulle vara läst på de två seminarier som jag missade när jag var i Tunisien. Kind of jobbigt.

Jag får skylla mig själv, har faktiskt kunnat skriva det de andra dagarna i veckan, men då var jag för trött och tog till vara på att jag inte har några seminarier att plugga till. Bara två veckor kvar av praktik. Tråkigt faktiskt. Trivs som attan.

Har skrivit mer på min planring idag. Bland annat förklarat var folksagor betyder, letat upp ord som eleverna kan tycka är svåra (typ kurera, kråmade, högmodig m.fl.). Dessa måste jag kunna förklara på ett pedagogiskt sätt för 12-åringarna, där många också har svenska som andra språk. Jag har också skrivit lite om några mönster i skräcknoveller, och skrivit en skräckordlista. Spännande.

Nu ska jag fortsätta skriva lite mer, sedan ska jag, Jonatan och pappa på visning på en lägenhet här i Åkersberga. Inte för att vi har råd med det just nu, men well, man måste ju börja känna av läget liksom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar