fredag 16 november 2007

Basgruppsdag, praktik och lite slagsmål

Attans, har glömt att skriva några dagar nu. Har liksom inte ens orkat lyfta upp skärmen på min laptop på några dagar, men nu är det fredag och lite måste ju berättas om veckan.

Precis som förra veckan är jag på praktik, något väldigt skoj om än lite jobbigt emellanåt. Eleverna som ofta formulerar sig väldigt skoj, och också är väldigt snälla kan också låta som en hel djurpark när man har otur (ungefär varje lektion). De är dock gulliga i sexan och kallar mig fröken. Annat är det i nian, där de flesta mest undrar hur fan jag kan vilja bli lärare. Jag ger dem bara ett finurligt leende och säger att det är ju jätteskoj att vara lärare. De tror mig inte.

Har skrivit lektionsplanering för sexan. Ska ha skräcknovellstema i den klassen. Kommer ungefär ha 3-4 lektioner. De ska först få skriva "riktad skrivning" i 5 min, ang vad som är läskigt. Därefter ska alla få läsa upp varsin mening, detta för att det ska bli en bra början på lektionen, alla ska få sin röst hörd i klassrummet. De ska sedan få höra en skräcknovell läsas av mig, sedan tar vi upp svåra ord på tavlan. De ska också få jobba i grupper kring bilder där de ska ha staffetberättande. Sedan får de varsin bild som de ska skriva en egen skräcknovell utifrån. En till skräcknovell ska läsas, de ska då läsa den två och två, så de får öva både på att läsa högt och att lyssna. Sedan får de fortsätta skriva på sin novell, ha gensvarsarbete och skriva en slutgilitg text. Ska nog sätta ihop texterna till ett skräcknovellshäfte.

Förhoppningsvis blir lektionerna bra. Det som är härligast med sexorna är att de är ohämmade på ett visst sätt, de vågar fråga, de flesta vågar prata inför hela klassen, de uttrycker sig galet roligt ibland. Fast den är så vild, så är det nog ändå favoritklassen. Idag på sista lektionen med dem kollade vi på en film och fikade med fikabröd som fyra elever bakat. Himla mysigt, förutom det faktum att det tog sjukt lång tid att få alla att vara tysta.

Igår var det basgruppsdag, lika tråkig som vanligt. Tack vare den så missade jag sexans utfrågning av vårt kommunalråd. Istället fick jag sitta och lyssna på en förskolepsykolog, som bekräftade alla mina fördomar gällande psykologer. Well. Jag, Camilla och Bettan satt och ritade under tiden medan vissa antecknade flitigt (for what?!). Vi längtade alla till nachostallriken på Anjas, MEN det var strömavbrott i centrum, så det blev ingen nachostallrik. Jag och Camilla köpte istället en sådan därn fryspizza och ett paket kakor och åkte hem till mig. Mums.

Jag borde plugga nu, men det är faktiskt fredag. På söndag får jag plugga som en galning istället. Hur är det egentligen med min studieteknik?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar