fredag 9 november 2007

Oh my.

Jag fick VG på min hemtenta i ungdomslitteratur. Oh my! Första VG't sedan jag började på lärarutbildningen. Omdömet jag fick var: "Intresseväckande och reflekterande analys, inte minst gällande genusperspektivet. Bra!"

Hell yeah! Genusperspektivet, icke att förglömma när det gäller lärarutbildningen. Genus ska in i allt så blir det bra. Oh joy.


Måste börja fundera ut fyra lektioner jag ska ha. Har tänkt att ha en i dikter. På ett kul sätt, inget pretantiöst (stavas det så egentligen?). Eleverna ska få läsa en dikt tillsammans, samtidigt liksom. De får komponera ihop tillsammans hur dikten ska vara. Alla kan läsa samma rad samtidigt, eller kanske varsin rad samtidigt. Blir riktigt fint. Sedan följer jag Jonatans farmors tips, klipper isär ord från en mening och lägger dem i ett kuvert som eleverna sedan får foga samman till en egen dikt. Två och två tror jag. Vi har arbetat förut med Ett öga rött, så jag tänkte ett stycke ur den får stå grunden för dikten.

Riktad skrivning vill jag använda mig av, jag vill att varje elev ska säga en mening de skrivit. Ett dialogiskt klassrum krävs, det finns tyvärr inte i den klassen jag är i, men allt måste ha en början. Jag kan i alla fall dra ett litet strå till stacken. Allas röster är värda att höras.

Men sedan då? Alla andra lektioner?

1 kommentar:

  1. barnböcker sara! då kanske dom pratar? alla har väl en barnbok som dom tycker om? eller? hahaaa.vad vet jag.jag ska bli dagisfröken :P

    SvaraRadera