tisdag 5 augusti 2008

Swingfly - Singing that melody

Skön låt. Svängig. Hörde den när jag var på väg från bussen. Dansade nästan på vägen.


Alltsåå, vad jag är trött på människor som vill dela in allt i svart och vitt. Antingen ska man välja det ena, eller det andra. Antingen är något på ett sätt eller så är det inte. Motpoler - välj en nu! Hur resonerar man då? Kanske blir världen lättare att hantera enligt deras tycke, att kategorisera, sätta in i fack.

Bara en sådan sak som, och nu kommer jag förmodligen låta extrem, som vad för "läggning" man har. Hetero, bisexuell eller homosexuell. Josefine och jag pratade det här, häromdagen och var överens. Jag tror, på fullt allvar, att man inte kan säga att man bara attraheras av det ena eller det andra könet. Hur kan man veta när man inte träffat alla människor? Någonstans, kanske i den djupaste djungeln eller på ett bibliotek i Hallsberg, finns en person av samma eller olikt kön som en själv som man attraheras av. För mig är en människa, en människa. Jag blir kär i en människa, en person. Att allt hela tiden ska begränsas är över mitt förstånd. Att jag sedan själv endast har haft ihop det med människor av det manliga könet är en sak, för jag har ännu många människor kvar att möta.

Sluta dela in er i fack! Du är en människa, en person. Du inte ett kön, inte ett jobb, inte ett bihang. Du är en människa.

2 kommentarer:

  1. Du har självklart en poäng i det du skriver, att alla är vi människor och att man sorteras in i olika fack beroende på saker som tex; vilka man hänger med, musiken man lyssnar på och vem är är kär i.
    Att man måste träffa alla människor på jorden innan man vet sin sexuella läggning låter för mig onaturligt. Det skulle ju betyda att INGEN på planeten kan vara säker på sin läggning. Hör av dig, posta en kommentar på mig blogg så fortsätter vi diskussiuon? :)

    SvaraRadera
  2. fredrik_hage@hotmail.com

    maila mig så delar vi åsikter där istället för här :)

    SvaraRadera