onsdag 24 september 2008

Åhåå min mycket älskvärda kommatering är på tapeten

Åh, jag visste att min kommatering skulle komma att klagas på. Min kära Anna, har du hört talas om huvudsats och bisats? Jag använder ofta kommatecken för att markera bisats eller huvudsats, något som man vanligen ska göra, men som vi nu går allt mer ifrån.

Det kan ju också sägas, att det är stilistiskt drag från min sida. Jag tycker om kommatecken när jag bloggar. Gör inte ni?

Du får gärna ta ut huvudsatser och bisatser i min text om du vill, så kan du meddela mig sedan vad utfallet av korrekt använda kommatecken blev. Tack hjärtat! (Om du behöver ha hjälp, så tänk på HEFF- och BIFFregeln.)

2 kommentarer:

  1. HAHA! Såå ägd ;P
    puss hun!
    / emelie

    SvaraRadera
  2. Härligt att du svänger dig med sånna ord som du preciiiis har fått lära dig. Bryr mig inte så mycket om bisatser hit och dit men du kan ju inte mena att kommatecknet i den här meningen är korrekt utsatt:

    "Det här är sannerligen en prestation, måste jag säga!"

    Det är bara ett exempel..

    För övrigt så är väl den här meningen helt knäpp? :

    "Jag använder ofta kommatecken för att markera bisats eller huvudsats, något som man vanligen ska göra, men som vi nu går allt mer ifrån."

    Borde va: som vi går ifrån allt mer..

    SvaraRadera